Den digitala miljön

Hej på er!
Idag är det fredag och dags för nytt blogginlägg!

Mitt arbete är centrerat omkring våldsbejakande extremism på nätet och för tillfället med fokus på digitala spel-plattformar. Jag har skrivit om detta ämne i bloggen förut med inläggen Det förebyggande arbetet gör vi tillsammans och Föräldrar till gamers?

Då jag nu har haft mitt fokus på detta område i 1 års tid tänkte jag att vi i dagens inlägg skulle prata om ämnet i stort och avsluta med en historia om Technoblade.

Salladsskålen

Våldsbejakande extremism har existerat på internet i princip sen dess födelse. Förr var det mer vanligt att man skrev om sina ideologiska tankar på specifika hemsidor och forum. Idag finns det utspritt och problematiken har växt i takt med internet. Regeringen gick i början av 2024 ut med en ny strategi där de belyser digitala plattformar och dess komplexitet. Man pratar om en så kallad hybridisering, vilket betyder en form av sammansättning av de tidigare primärt tre kategorierna av extremism, högerextremism, islamistisk extremism och vänsterextremism. Den digitala arenan har skapat en möjlighet att idag plocka från de olika ideologierna och personifiera en världsuppfattning. Detta benämns även i forskningens termer som sallad-bar extremism. Och metaforen med salladsskålen beskriver hybridiseringen väldigt väl enligt mig.  

Hybridiseringen har gjort det svårare att upptäcka personer med våldsbejakande agenda, samtidigt som det också ökat gråzonen för vilka som kan potentiellt befinna sig i en radikaliseringsprocess. När jag är ute i olika digitala spelmiljöer så ser jag tyvärr mycket våldsbejakande inslag på samtliga digitala plattformar. Det är däremot inte uppenbara, utan ofta maskerade genom memes, samhällskritisk humor eller kodspråk.

Komplexiteten som digitaliseringen tar med sig gör det svårare att fånga upp individer i tid. Många blir indragna i radikaliseringsprocesser utan att själva ens vara medvetna om det. Att vara engagerad och involverad som närstående i deras digitala miljövanor kan vara avgörande.  För det finns en enorm potential för att använda det digitala spelmiljöerna till bra saker. Exempelvis kan ni ta del av Region Värmlands handlingsplan för barns rättigheter som tas fram i spelplattformen Roblox.

Vart man befinner sig online kommer till stor del att påverka sannolikheten att man stöter på och exponeras för det våldsbejakande ideologierna. Viktigt att ta med sig är dock att digitala plattformarna används på många sätt som sociala medier idag. Dessa kommunikativa möjligheter bidrar till att man kan dras in i okända miljöer väldigt fort. Att vara en ”gamer” och spela datorspel, tv-spel eller mobilspel är idag den största fritidssysslan i världen. Denna popularitet gör att man har ett smörgåsbord av möjligheter när man åker in i cybervärlden. Och det kan faktiskt vara en helt fantastisk värld. Jag önskar därmed avsluta med att berätta om en speciell person som jag tycker illustrerar hur fint det kan vara.  

Technoblade

Berättelsen handlar om en Youtuber som hette Alexander, på internet gick han under namnet Technoblade. Han spelade Minecraft och gjorde videos om spelet som han laddade upp på Youtube. Online han en livlig och energifylld karaktär som spred glädje och skapade gemenskap. Bakom skärmen var han en ung pojke med en livshotande sjukdom. Denna sjukdom skapade problem för honom att ta sig ut. Men genom gamingvärlden fick han verktygen som behövdes för att hitta vänner och ha roligt. Han blev en stor förebild och spel-ikon inom Minecraft med en global följarskara. September 2021 anordnade han ett digitalt event för att samla in pengar till cancerforskning. Hans mål med eventet var att nå 2,5 miljoner kronor innan eventet avslutades. Inom två timmar hade över 3 miljoner kronor samlats in. Tyvärr så blev detta event ett av de sista som Technoblade kunde göra. Hans hälsa fortsatte att försämras och under nästa sommar 2022 somnade han in, 23 år gammal.

Att Alexander gick bort så ung är väldigt tragiskt. Men han själv sa att om han kunde leva om livet 100 gånger, så skulle han välja exakt det livet han levde varje gång.

Technoblade berörde många människor och hans digitala arv lever kvar idag. På flera Minecraft-servrar gjordes olika typer av statyer och minneslunder där folk från hela världen kunde samlas och minnas den positiva och kärleksfyllda person Alexander var. Men det skapades även en samlingsplats för alla som tittade på Technoblade att hitta nya vänner och ta del av en positiv plattform.

Detta är ett exempel på den kraft som den digitala spelmiljön kan skapa. Stärkande sociala relationer, främjande av pro-sociala beteenden och inkluderande gemenskaper.

Framåt

Jag ska ut och samtala med ungdomar närmsta veckorna och höra hur dom upplever den digitala världen i relation till den oroande våldsutveckling vi ser idag. Det ska bli mycket givande och jag ser fram emot att få lyssna till vad de har att säga. I våra samtal kommer jag att tänka på Alexander. För han visade mig hur fantastiskt fin gamingvärlden kan vara.

Tack för mig, trevlig helg!

Mvh Johan

Ny handlingsplan för barns rättigheter tas fram i spelplattformen Roblox – Region Värmland (regionvarmland.se)

Technoblade Never Dies – Hyllning av (youtube.com)

so long nerds – Alexanders föräldrar (youtube.com)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »