Vår värld är på många sätt en farlig plats. Det finns en risk att man blir påkörd när man korsar en väg, men ändå utsätter vi våra barn för den risken. Att arbeta förebyggande handlar inte om att undvika att korsa vägen, det handlar om att lära ut hur man ska tänka när man korsar vägen. Titta till vänster, titta till höger, kommer det inga bilar, då kan vi gå. Vi lär ut hur man kan skydda sig själv för faran att bli påkörd, så att de själva har det verktyget med sig för att undvika att hamna i en olycka när vi inte är där.
Internet, att vara ”online” är också en farlig plats med risker. Men likt vägen som förr eller senare kommer att korsas, så kommer även nästa generation att bege sig ut på internet. Vi kan inte hålla barn och ungdomar ifrån det, men vi kan lära dom hur man ska bete sig. Att ta sig tid till att vara involverad i barns liv är väldigt viktigt och att vara delaktig i deras liv online är precis lika värdefullt. Desto mer du sätter dig in och är en del av deras liv online, desto mer chans har du att lyckas med ett förebyggande arbete i att motverka dåligt inflytande online också.
Många går in i detta med goda intentioner. Man vill inget annat än väl, men när man går för hårt fram och hotar att ta bort deras konsol eller dator, då möter man en vägg.
Inte allt för ovanligt är att man har en form av prisbaserad tävling eller utmaning.
”Om du städar ditt rum så får du spela X timmar”.
”Efter du tränat får du sitta vid datorn”
Detta är en nyckelpunkt som behöver förändras. Det är mycket svårare att bygga en konversation om deras närvaro online om det kommer att handla om hur eller vad de får göra. Konversationen behöver utgå från en sådan position att de känner att samtalet inte kommer att påverka hur mycket tid det får lägga på spelandet. Med detta sagt så menar jag inte att man inte behöver sätta ramar och regler. Det kan absolut vara nödvändigt, men inte just nu. Det vi ska fokusera på är en annan del, nämligen att starta en konversation som öppnar möjligheterna till att bli involverade i deras online-liv för att skapa förutsättningar till ett förebyggande arbete mot dåligt inflytande, som exempelvis radikaliseringsprocesser.
Börja med att starta konversationen på ett sådant sätt så att de förstår att du är ute efter att vilja förstå, inte förklara. Testa variationer av nedanstående meningar. Det viktiga är att du är autentisk och faktiskt menar det. Om du inte själv känner att du vill lära dig, då kommer det heller inte att fungera.
- Förlåt, jag har själv varit rädd för jag kan så lite om online-världen och därför har jag satt stop för dina möjligheter att spela ibland, men jag vill verkligen lära mig!
- Varför tycker du spelet är så roligt?
- Vad är det du gör som är så spännande?
Om du kan starta och bygga konversationer utan att vara dömande så öppnar du dörren för att låta barnen visa dig deras online-värld. Med lite tur kanske du till och med får chansen att vara med och spela. Även om du själv tycker att det är supertråkigt så skapar du här möjligheter att bli i samma lag som barnet, en nyckeldel för att senare kunna vägleda dom framöver.
För er som inte varit online i spelvärlden kanske det första gången blir lite utav en chock. Det kan både vara en hård tongång eller mer vulgärt än du anade. Viktigt här är att du själv inte reagerar starkt och vänder tillbaka till personen som vill förbjuda eller stänga av! Lugna och försäkra barnet om att du är här för att lära dig, inte döma.
Att skapa en tillit om att du verkligen vill lära dig och förstå är inget som ni kommer att göra på en eftermiddag, det kan ta tid. Du behöver uthållighet och vara koncis. Barnet kommer gradvis att bli mer bekväm med din närvaro i spelmiljöerna och kommer därav bli mer öppen i konversationerna om vad som sker online, och i detta kommer de även bli mer öppna för att lyssna på dig.
När de är redo att lyssna då kan det vara dags att börja lyfta in visdom och starta det förebyggande arbetet för att skapa en tryggare miljö för dom online. Här kan ni ta vara på era egna erfarenheter i livet och applicera in dom i kombination med er egen förståelse och kunskap om barnet i fråga.
Några scenarion som potentiellt skulle kunna komma fram är att du har märkt att det är många kvinnoförnedrande uttryck i spelet de spelar. Då kan en konversation om att behandla alla människor lika vara värdefullt att lyfta upp. Eller om det är väldigt negativa och arga personer som skriker hela tiden. Då kan det vara värdefullt att ge exempel på vad sådan negativ attityd kan skapa för problem längre fram.
När ni väl har kommit till denna punkt så vill jag inte skriva mer om exakt vad ni ska göra, utan mer uppmuntra till att ta tillfället till att försök föra vidare era sunda värderingar och dela med er av verktyg som kan vara värdefulla i deras resa framöver. Ert förebyggande arbete kan hjälpa barnet att titta till vänster, sen till höger, och gå igenom online-världen med större säkerhet.
Tack för att ni läste!
Mvh Johan