Framsidan av rapporten föreställande en väg med människor i bakgrunden. Text: Årsrapport 2024 - Antidiskrimineringsbyrån i Värmland
Antidiskriminering
Årsrapport

Antidiskrimineringsbyråns årsrapport 2024

De senaste åren har Antidiskrimineringsbyrån (ADB) tagit emot över 40 ärenden årligen och även om det var ett fåtal färre ärenden 2024 ser vi en uppåtgående trend över tid. Vi har hjälpt både vuxna och barn som upplevt diskriminering under året, inom flera av samhällets områden och på flera platser i Värmland. Våra utbildnings-och informationsinsatser uppskattas ha nått över 1500 personer under 2024 och vi har besökt både återkommande och nya forum med insatser. Mycket av opinionsbildningen har belyst barn och ungas rätt till stöd i skolan och har skett i samverkan med organisationer både lokalt och nationellt. I årets rapport är rådgivningsverksamheten och påverkansarbete i fokus med ett särskilt perspektiv på rätten till stöd i skolan. 2024 var året då ADB publicerade sin första årsrapport och nu hoppas vi att vår andra årsrapport, där vi fortsatt delar med oss av insikter och fördjupar oss i vår verksamhet, får minst lika stor spridning.

Förord

När mänskliga rättigheter ifrågasätts är det ofta rättigheter för minoritetsgrupper och utsatta grupper som ifrågasätts först. Diskriminering är motsatsen till mänskliga rättigheter och en demokrati är ingen demokrati utan de mänskliga rättigheterna.

Vi släpper nu Antidiskrimineringsbyråns årsrapport för andra gången med syfte att öka kunskapen om diskrimineringsfrågor och åstadkomma positiv förändring där frågorna kring lika rättigheter och möjligheter kan få större plats. Vi presenterar regional diskrimineringsstatistik från vår rådgivningsverksamhet där vem som helst i Värmland kan få råd och stöd vid upplevelse av diskriminering. Rapporten ger även information om diskrimineringslagen och ett antal rättsfall från 2024. Vi ger en inblick i vår övriga verksamhet med diskrimineringsfrågor såsom påverkan och utbildning. I årets rapport har vi även ett särskilt fokus på barns rätt till stöd och anpassningar i skolan genom en enkät till rektorer för Värmlands grundskolor.

Så länge diskriminering finns i vårt samhälle och i vårt län återstår mycket arbete. Ett arbete som bara kan göras tillsammans.

Karlstad den 8 april 2025

Per Hydén Verksamhetschef, Agera Värmland

Slutsatser

Att diskriminering är ett komplext och utbrett samhällsproblem fortsätter att vara ett faktum och det förebyggande arbetet kommer med särskilda utmaningar som vi behöver ha i åtanke. Statistiken vi kan redovisa för 2024 representerar inte den faktiska förekomsten av diskriminering i Värmland men bekräftar att problemen finns också här. Liksom ADB:er runtom i landet får även vi ökade signaler om att barn upplever diskriminering i skolan. Det måste vi ta på allvar i det fortsatta antidiskrimineringsarbetet. Arbetet för lika rättigheter och möjligheter behöver ske i bred samverkan och belysa både det förebyggande och det enskilda perspektivet. Medvetenheten om diskriminering behöver öka i vårt län liksom i samhället i stort.

Förslag för framtiden

• Ökad medvetenhet

Vi är i en tid då grundläggande rättigheter ifrågasätts på flera håll i världen. Detta får effekter också där vi bor och verkar. Det är oftast rättigheter för utsatta grupper eller minoritetsgrupper som ifrågasätts först. Därför måste vi arbeta för ökad medvetenhet kring olika former av diskriminering, mänskliga rättigheter och de demokratiska värden det handlar om.

• Bred samverkan

Offentliga aktörer och civilsamhälle behöver fortsätta och stärka sin samverkan i frågorna för att kunna ta ett samlat grepp. Det handlar om att bjuda in varandra och att nyttja varandras kompetens. Samverkan är ett mål i sig som dessutom gynnar arbetet med att nå ut med antidiskrimineringsarbete till allmänheten i Värmland.

• Förebyggande arbete

Mycket av den problematik som vi ser att enskilda drabbas av hade kunnat förhindras genom förebyggande arbete hos skyldighetsbärarna. Organisationer behöver ha ett fungerande förebyggande arbete på plats där rättighetsperspektiven är en naturlig del av organisationernas kultur och arbetsmiljöarbete. Arbetsgivare och skolor är dessutom enligt lag skyldiga att ha ett systematiskt förebyggande arbete för att motverka diskriminering och verka för lika rättigheter och möjligheter. Här är det en förutsättning att ekonomin och resurserna räcker till.

2025-04-09